onsdag 23 november 2016

Skogen

Gav mig själv ett slags assignment i morse, att gå ut på mon här hemma och samla grenar och kvistar. Dessa ska sedan fogas samman till en skulptur. Hade med mig mobilen för att dokumentera men det föll sig så att jag började fota omgivningen. Använder gärna en app som heter vignette som lagrar högupplösta bilder. Den har många olika filter, och format osv men roligast är att fixa med egna inställningar. Tar lite tid men ger mer känsla. Skogen här är en laddad plats (för mig åtminstone) så till vida att det finns flera gravfält här med olika gravtyper, från yngre järnålder (vilket är ca 500 f. kr - 1000 e. kr) och en kolerakyrkogård ett par hundra meter från vårt hus. Man går bokstavligen över folks gravar när man strövar runt på mon.



En bautasten i skogen, Kungastenen kallad (har jag för mig).


En lite ovanlig gravform från järnåldern är den s.k. treudden, en triangelformad stensättning med insvängda sidor. Man kan med blotta ögat (om man är lite tränad) se att här är något under allt gräs, blåbär och odon. 



Gamla stenmurar finns det gott om ...


... även hålor och gångar där något kan hålla sig gömt ...


Stor masurknöl uppe i toppen på en björk



grenar som sträcker sig ner i jorden som fingrar


Väl hemma med en kasse full med grenar så hällde jag ut dem på golvet och satte mig att fundera. Hämtade ståltråd och avbitartång och började helt enkelt göra. Var i processen och tänkte inte så mycket, annat än att jag lade en särskild gren - klon - åt sidan till vidare.


ja vad blev det här? skulpturen för onekligen tankarna till The Blair witch project och första säsongen av True Detective. Gaaah!!! Har inte sett så många skräckfilmer genom åren men Blair witch och The ring är nog det värsta i filmväg jag varit med om. Sånt trauma! Med det sagt vill jag ändå säga att min absoluta favoritserie är The walking dead. 

Grenen som var en klo. Gillar Maria Nilsdotters smycken, tänkte lite på henne när jag gjorde klon.


3 kommentarer:

  1. Våra vägar korsar allt mer. Hela veckan har TWD rullat medan jag klippt och skurit. Vet inte vem som är coolast Carol, Michonne eller Daryl... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur!!! Men du får inte spoila twd, jag är "bara" på andra halvan av säsong 6.

      Radera
  2. Okej. Gör inte som jag och läs på Wiki hur det blir i säsong 7... Mitt TWD hjärta brast:( Åh, jag känner att jag vill till din skog och bara känna in den. Den ger vibbar bara genom fotona!

    SvaraRadera